Zoeken

maandag 23 februari 2015

recept of the week #1

receptje van de week:
ieder week komt er een receptje online
en deze is van KITTEHSCUPCAKES.

Bruschetta met prosciutto, gecarameliseerde uien en camembert

Ik heb een heerlijk recept voor een bruschetta met prosciutto, gecarameliseerde uien en camembert! Dit is ontzettend lekker om te serveren als je bezoek hebt maar ook zeker lekker om te proberen als lunch. Het is een mooie combinatie van zoet en zout, knapperig en zacht, pittig en romig. Oh en ook niet onbelangrijk: het is ontzettend makkelijk en snel om te maken.
Bruschetta met prosciutto, gecarameliseerde uien en camembert
Wat heb je nodig?
  • (Rustiek) stokbrood
  • Lekkere franse kaas (ik heb voor camembert gekozen)
  • 1/2 ui in ringen (rode ui of een sjalotje is ook lekker)
  • Bruine suiker (ongeveer een eetlepel)
  • Prosciutto
  • Rucola mix
Wat moet je doen?
  1. Verwarm de oven voor op 180 graden Celcius (OF een grill, als je die hebt). Snijd het brood in stevige sneetjes en strijk een beetje olijfolie eroverheen. Bak dit eerst knapperig. Bak het erna nogmaals samen met de kaas bovenop totdat de kaas gesmolten is.
  2. Snijd de ui in halve ringen. Bak deze in een beetje olie met bruine suiker.
  3. Haal het brood en de kaas uit de oven en bedek de sneetjes met de gekarameliseerde uienringen.
  4. Bedek de rest nu met de rucola mix en prosciutto.
Voor de duidelijkheid heb ik hier het recept in foto-vorm voor jullie, zoals jullie van mij gewend zijn:
Bruschetta met prosciutto, gecarameliseerde uien en camembertBruschetta met prosciutto, gecarameliseerde uien en camembertBruschetta met prosciutto, gecarameliseerde uien en camembertBruschetta met prosciutto, gecarameliseerde uien en camembert
Door de uien te karameliseren haal je de scherpte helemaal weg. De uien smaken nu lekker zoet zonder dat ze de smaak van ui verliezen. Dit is echt ontzettend lekker in combinatie met de rest van de ingrediënten.
Bruschetta met prosciutto, gecarameliseerde uien en camembert
Het brood is lekker knapperig, de kaas is zacht en romig, de uienringen zijn lichtzoet en daarbovenop komt weer een beetje pit van de rucola en wat zout van de prosciutto. Je kunt je voorstellen dat dit echt een killer combinatie is!
Bruschetta met prosciutto, gecarameliseerde uien en camembertBruschetta met prosciutto, gecarameliseerde uien en camembert
Bij de eerste hap die ik nam van deze bruschetta schoot er door mijn hoofd: ‘woow dit is nog lekkerder dan dat ik in gedachten had‘. Een recept zou ik ook niet met jullie delen als ‘ie niet belachelijk goed is en jullie zullen dit echt heerlijk vinden (als je van de ingrediënten houdt tenminste). Ik ben in ieder geval fan en het is een leuke variatie op de standaard bruschetta met tomaat en basilicum (overigens ook mega lekker).
smakkelijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Translate