Zoeken

zaterdag 29 november 2014

makkie’s salade recept

foodie artikel van beautygloss

makkie’s salade recept

Wie mijn vlogs volgt heeft waarschijnlijk regelmatig mijn ‘kantoor salade’ voorbij zien komen. Iedere dag dat ik op kantoor werk maakt Makkie (zij werkt voor mij – ja, in dienst, geen stage) een heerlijke salade voor me. Dit begon ooit omdat we bij het halen van pakjes vaak nog een rondje door de supermarkt maakten om lunch te kopen. Het begon met af en toe een broodje, een croissantje, of iets anders makkelijks. Toen kwam er fruit bij. En toen hadden we ineens het idee om salade te eten en kochten we wat basic dingetjes er voor. Inmiddels hebben we ook een koelkastje op kantoor en eten we standaard een salade als lunch. Super gezond en lekker! Makkie maakt het heerlijk klaar en veel vroeger naar recepten. Ze wil liever niet te veel op beeld maar wilde wel graag haar recept delen (mét prachtige foto’s er bij!). Enjoy!
Door Makkie - Ik ben gek op salades! Bij mij thuis is een maaltijd dan ook niet compleet zonder een lekkere salade. Een salade kan dienen als een bijgerecht of je kunt het zodanig aanvullen met verschillende ingrediënten, dat het een complete maaltijd op zichzelf wordt.
Sinds kort eten we op kantoor dan ook een lekkere salades tijdens de lunch. Op vele verzoek hebben we besloten deze saladerecept(en) met jullie te delen! Ik begin met een basic recept voor een groene salade. Wij vullen dit recept vaak aan met andere lekkere ingrediënten, dit om het wat vullender te maken en om wat meer vitaminen en proteïnen binnen te krijgen.

Basic groene salade

Aantal personen:
2
Bereidingstijd:
15 minuten
Ingrediënten:
  • 1/2 zak groene sla (dit kan rucola/veldsla/slamelange zijn, neem wat je lekker vindt!) (1 zak is 75 gram)
  • 2 rode uitjes (in dunne halve ringen)
  • 2 middelgrote tomaten (in partjes) of 6 cocktailtomaten (in partjes)
  • 1/2 komkommer (in plakjes)
  • ½ paprika
  • 1/2 citroen
  • zout
  • 2 el olijfolie extra vierge
Dit is wat we meestal kopen in de winkel
 
Alle gesneden stukjes
Bereiding
Doe ½ zakje groen in een grote saladebak. Voeg hier de gesneden komkommer, tomaat, paprika en uitjes aan toe. Knijp een 1/2 citroen uit over de salade en voeg wat zout en eventueel wat olijfolie toe. Klaar is kees! Supermakkelijk en heel lekker!
Gooi alles bij elkaar.. klaar!
Dit is echt een hele basic salade. Daarom vind ik het ook geen complete maaltijdvervanger, maar meer een ‘bijgerecht’. Meestal voeg ik er dan ook verschillende ingrediënten aan toe, om het zo compleet mogelijk te maken. Of ik eet het in combinatie met verschillende broodjes/rijstwafels met lekkere smeersels (tonijn/humus/vleeswaar). Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt! Ook kun je deze salade thuis alvast voorsnijden en meenemen naar werk. Wel zou ik aanraden om de citroen, zout en olijfolie niet ruim van tevoren toe te voegen, dit om te voorkomen dat de slablaadjes in de tussentijd slinken door de dressing. Tegenwoordig zijn er verschillende saladebakjes te koop (bij o.a. Blokker) waar je de salade en de dressing in een apart bakje mee kunt nemen.

Basic groene salade met couscous

Omdat Mascha couscous heel lekker vind, heb ik haar salade aangevuld met (uiteraard) couscous. Ook dit is weer heel basic. Traditioneel wordt couscous lekker gemaakt met een bouillonblokje en allerlei specerijen, waarna het geserveerd wordt met groente, vis of vlees uit de tajine. Omdat we dat helaas niet tot onze beschikking hebben op kantoor heb ik het heel basic aangemaakt met een paar ingrediënten. Benieuwd hoe ik dit heb gedaan? Lees verder!
Aantal personen:2
Bereidingstijd:5 + 20 minuten (wachttijd)
Ingrediënten:
  • 125 gram couscous
  • ½ citroensap
  • 5 el olijfolie extra vierge
  • 1 tl mosterd
  • zout
  • 125 ml gekookt water
BereidingBreng ongeveer 125 ml water aan de kook en giet dit over de couscous. Roer de couscous goed om (met een vork) en dek dit af met plastic folie. Laat de couscous ongeveer 20 minuten wellen (dit trucje hebben we geleerd van Frances). Hierna voeg je de citroensap, zout, olijfolie, en mosterd toe aan de couscous. Roer dit om en klaar is je couscous! Vervolgens doe je de couscous op een bord en serveer je de groene salade bovenop de couscous!
Tip: wil je de couscous wat kruidiger hebben? Doe er lekker wat peterselie en munt doorheen! Zo krijgt het meteen een wat meer mediterraan accentje.
Eet gezond, eet smakelijk! Ik hoop dat jullie dit recept leuk vonden. Zijn jullie benieuwd naar meerdere (complexere) saladerecepten? Let us know!
Liefs,
Makkie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Translate